Dades tècniques

Títol original: Charlie and the Chocolate Factory

Any: 2005

Durada: 116 min.

País:  Estats Units

Direcció: Tim Burton

Guio: John August de la novel·la de Roald Dahl

Música: Danny Elfman

Fotografia: Philippe Rousselot

Repartiment: Johnny Deep, Freddie Highmore, David Kelly, Helena Bonham Carter, James fox, …

Sinopsi:

Charlie Bucket és un nen, innocent i somiador, que viu en una cabana de fusta amb el seu pare, la seva mare, i els seus quatre avis. Viuen de manera senzilla i amb força escassetat econòmica però, en canvi, a casa seva es respira l’escalfor d’una família que s’estima i està unida. Cada any, pel seu aniversari, al Charlie li compren una rajola de xocolata Wonka. Aquest any, el xocolater anuncia què, de manera excepcional, obrirà les portes de la seva fàbrica als cinc nens que tinguin la sort de descobrir un tiquet d’or en una de les seves pastilles de xocolata.

Charlie aconsegueix, per casualitat, un tiquet i anirà a la visita amb un dels seus avis. Els altres quatre nens són: Augustus Gloup, un noi alemany llaminer i obès, Veruca Salt, una noia britànica capritxosa i aviciada pels seus pares, Violette Beauregard, una noia americana molt orgullosa, enganxada al xiclet i Mike Teevee, un noi americà hiperactiu, vanitós, obsessionat per la televisió i els videojocs, a qui la xocolata li fa fàstic.

Per dins la fàbrica es passejaran les actituds egoistes del nens i adults: l’egoista, l’orgullosa, la impertinent,  la capritxosa, la repel·lent, al costat d’actituds com les d’en Charlie i el seu avi que són d’amabilitat, humilitat, senzillesa i tolerància.

Al llarg del film anem veient com les postures positives són millors. És per això que ens ensenya com s’ha de ser a la vida , com s’ha de respectar la família i escoltar-la, com l ’educació ha de començar des què els nens són petits.

Hi ha una escena, tipus i figura, del sopar Pasqual. Es pot visualitzar quan Charlie obre la xocolata, la parteix i la reparteix entre la família, en un ritual quasi litúrgic.

Connexió amb la Pasqua

Pasqua és un mot que ve de l’hebreu “pesah” i significa «pas». Pels jueus és el pas de l’esclavatge a la llibertat, pels cristians és el pas de la mort a la vida. És, per a tots, un període de joia i alegria. És la festa de les festes. Els primers cristians celebraven la resurrecció de Jesús el primer diumenge després de la lluna plena de primavera. Aquest fet determina la mobilitat d’aquesta festa i d’altres com l’Ascensió, 40 dies després i la Pentecosta 50 dies després del Diumenge de Pasqua. Per això el Temps de Pasqua o Temps pasqual  és un període que compren 50 dies que van des del diumenge de Pasqua fins al diumenge de Pentecosta.

ACTIVITAT 1: La llum pasqual

Durant aquest temps s’encén el Ciri Pasqual, que representa la llum de Crist ressuscitat.

Deixar l’aula el més fosca possible. Repartir una espelma a cada nen i anar-la encenen fins que amb totes enceses tinguem prou llum. Fer veure a l’alumnat que cada un és llum del món pels altres.

ACTIVITAT 2: La mona

Una tradició molt arrelada a casa nostra és que el dilluns de Pasqua es menja la «mona», en llatí «munus» que significa do o present. La mona és el present, el regal de Pasqua. La Mona era un pastís al damunt del qual s’hi posaven tants ous durs com anys tenia el fillol a qui se li regalava. Un costum de posar-hi ous prové de que, en quasi tots els països de l’antiguitat, l’ou era símbol de renaixement. Un altre costum és que en els primers temps del cristianisme, l’Església en el període quaresmal, va prohibir menjar carn, llet i ous. A causa d’aquest fet es produïa una gran provisió d’ous. Per conservar-los els coïen o bé recobrien la closca amb guix perquè no es fessin malbé.

Decorar ous i posar al darrere el que cadascun faria per passar del mal al bé. 

Amagar ous de xocolata, per la classe, per repartir-los entre els nens quan els trobin.

ACTIVITAT 3: La primavera

La Pasqua anuncia, també, l’arribada de la Primavera i per tant tot reneix després del temps d’hivern.

Es podria plantar una o més llavors de diferents flors o plantes i veure com neixen i creixen. Serviria, alhora, per decorar l’aula.

FITXA ELABORADA PER MONTSERRAT CLAVERAS I ASSUMPTA MONTSERRAT. Autores de «Una vida de cinema«