(Aina Amat i Castells – Servei Educatiu del MEV)

La societat actual ens empeny cada vegada més a un ritme frenètic, de canvi constant. Es tracta d’un anar i venir intens que no ens permet aturar-nos ni pair la informació que ens arriba. El nostre alumnat, per tant, no està acostumat al ritme lent que és necessari per reflexionar sobre allò que està passant al nostre voltant, la societat, la vida i nosaltres mateixos.

Deixa’t absorbir per l’art medieval” és el títol de la nova visita que ha dissenyat el Mev Museu d’Art Medieval, tenint en compte una altra manera de veure l’art, que permet tenir temps de ser, de sentir  i de fluir a través de les obres que trobem a les seves col·leccions. Les tècniques de l’anomenat Slow looking (mirada lenta) facilitaran la connexió del nostre ésser amb allò que ja sabem però que no en som conscients.

Així doncs, el museu es converteix en un recurs de reflexió personal que, a més de fer evident el valor del patrimoni cultural i historicoartístic, també permet potenciar la imaginació, la creativitat i la sensibilitat de l’alumnat, així com es fomenta l’anàlisi i la interpretació de la iconografia cristiana.

Tot seguit, exposem algunes de les estratègies que proposa la tècnica de l’Slow looking:

  • Categories per guiar l’ull. Instruir la mirada per tal de cercar certs elements: colors, línies, formes, personatges…
  • Inventaris oberts. Observar de forma lliure l’obra durant uns minuts per anotar aspectes que s’identifiquin: formals (p. ex. colors o sanefes), sensacions (p. ex. escalfor o tristesa) o físics (p. ex. dimensions, relleus o desperfectes).
  • Escala i abast. Notar les diferències segons la perspectiva que agafem de la peça, ens en podem allunyar o bé observar-la amb una lupa.
  • Juxtaposició. Col·locar dues obres de costat per veure’n les característiques a través de la comparació: semblances i diferències.

Considerem que aquesta activitat es pot apreciar de forma més enriquidora a partir de l’experiència real en l’ambient del museu i amb les peces originals, però el Mev també la posa a l’abast d’aquells centres que no puguin venir de forma presencial a través dels seus recursos digitals: gigafotos i obres digitalitzades en 3D. Les escoles, a més, tenen la possibilitat de crear un recorregut virtual a través de la pàgina web seleccionant les obres de forma personalitzada segons els interessos de cada centre.

Els enllaços són els següents: SlowLooking / TourVirtualMEV / MEV 3D Models

Us animem, doncs, a aturar-vos i a sentir l’art com mai abans ho havíeu fet!

SlowLooking MEV